Partner: STIGA Sports

Vi på GEN-PEP tror att samarbete är grundläggande för att få hela Sverige i rörelse. Det finns redan idag otroligt mycket kunskap och engagemang kring barn och ungdomars hälsa runtom i landet. Vi är väldigt glada över att få kroka arm med organisationer och föreningar i framkant.

Berätta om er själva, vilka är ni?

För den sport- och fritidsintresserade allmänheten är varumärket STIGA i det närmaste en institution. Historien tar sin början redan 1934 då affärs- mannen Stig Hjelmquist i småländska Tranås startade en import- och grossistfirma som i huvudsak handlade med campingprodukter och luftgevär. Tio år senare inledde man tillverkning av bordtennisbord, -racket och -bollar och gjorde sig snabbt ett namn inom pingisvärlden, mycket tack vare att man på ett tidigt stadium insåg värdet i att sponsra storspelare och internationella tävlingar. Många minns än idag våra svenska världsmästare i sporten; Hans Alsér, Kjell ”Hammaren” Johansson och ”Mini–Stellan” Bengtsson – samtliga spelade med racket från STIGA.

1957, som var ett stort år för det folkkära ishockeylandslaget Tre Kronor, passade STIGA på att lansera sitt första bordshockeyspel PRO HOCKEY. Även här var succén omedelbar, över 250 000 spel såldes under de första två åren och till dags dato har mer än fem miljoner spel tillverkats och sålts i Sverige och utlandet.

Nästa framgångsrika STIGA-produkt skulle komma att bli en sportigare version av den gamla hederliga vinterleksaken pulka – STIGA Snowracer såg dagens ljus 1965 och även denna produkt är såld i åtskilliga miljoner exemplar.

Vad lockade er med Generation PEP?

Generation PEP:s och STIGA Sports liknande målsättning att verka för alla barns möjlighet att aktivera sig. Att stimulera barn, ungdomar och deras närstående vuxna till att lämna sin stillasittande digitala vardag för att istället välja fysiska aktiviteter, den naturliga leken, sport och fritidsaktiviteter året runt. 

Nästa framgångsrika STIGA-produkt skulle komma att bli en sportigare version av den gamla hederliga vinterleksaken pulka – STIGA Snowracer såg dagens ljus 1965 och även denna produkt är såld i åtskilliga miljoner exemplar.

Vad hoppas ni att vi ska åstadkomma tillsammans?

Långsiktig förändring och ökad medvetenhet.

Publicerad