Besök på Mariehällsskolan

Vi på GEN-PEP arbetar dagligen för att sprida kunskap och skapa engagemang kring barn och ungdomars hälsa. Drömbilden för oss är att alla barn och unga ska ha möjlighet och vilja att leva ett aktivt och hälsosamt liv. För att nå de personerna vi kämpar för - barnen - gjorde vi ett besök på Mariehällsskolan i Bromma. Det blev en eftermiddag med mycket rörelseglädje och många värdefulla tips från barnen!

Mariehällsskolan i Bromma arbetar för att främja och utveckla barnens hälsa, bland annat med hjälp av Trivselledare som aktiverar eleverna på rasterna och genom att ha en stor och fin salladsbuffé i matsalen där eleverna varje dag har chansen att äta färgglad och näringsrik kost. 

Under pratstunden med elever från årskurs 5 och 6 ville vi veta hur det ser ut med mängden rörelse varje dag, den allmänna kunskapen kring hälsa samt vilka eventuella hinder som finns för att kunna och vilja få till 60 minuter med fysisk aktivitet varje dag. 


Carolina och Marie i samtal med barnen.
Foto: GEN-PEP

Vad fick vi då med oss från de kloka eleverna vi träffade? En stark tendens när det gäller skolgymnastiken är att bollsporter oftast går hem hos killarna men nästan inte alls hos tjejerna. En lekfull hinderbana verkar vara en favorit hos de flesta medan dans i regel inte alls intresserar killarna. Genomgående tycker eleverna att sporter och aktiviteter de är bra på eller vana vid är mycket roligare!

På rasterna rör man sig på väldigt olika nivå. Fotbollskillarna hittar naturligt lätt rörelse medan de icke idrottsintresserade tjejerna har en tendens att bara "hänga med en kompis och prata" - något som såklart fyller sin funktion men tyvärr ger väldigt lite välbehövlig rörelse efter några timmars stillasittande i klassrummet. En av anledningarna till att man blir helt stillasittande på rasten är tyvärr att "man inte har någon att vara med". Alla var överens om att de skulle röra på sig mer på rasterna om det fanns någon sorts belöning att kamma hem...

Ett par viktiga frågor som vi ville lyfta med barnen var om det är bra att röra på sig, hur mycket man behöver röra på sig varje dag samt varför det är bra att röra på sig.
De flesta trodde att den rekommenderade tiden var längre än en timme, och många av barnen som idrottar hävdar också att de får till mycket mer än en timme varje dag. Att det är bra att röra på sig visste alla i gruppen och det har de alla lärt sig från föräldrar och tränare - en viktig vetskap för alla vuxna som vill påverka barnen i en positiv riktning! På frågan om varför den fysiska aktiviteten är viktig dök många kloka svar upp: för att man ska sova bättre, för att man inte ska få problem när man blir äldre och för att man ska få mer energi och orka mer.

För att bryta det långvariga stillasittandet passade vi på att visa våra klassrumsövningar som publicerades i Metro i januari. Det blev många härliga skratt och vi piggnade alla till! En kommentar vi fick i början av timmen var att "måndag morgon har vi matte och då vill man bara ut", och vi ville gärna visa att det inte är så svårt att pigga upp kropp och knopp utan att behöva lämna klassrummet. Som längst sitter vissa av eleverna i gruppen på en 80 minuter lång lektion utan att lämna skolbänken. Vi hoppas att vi har ändrat på det nu!

Innan vi lämnade Mariehällsskolan fick vi gästa deras härliga podd "Plugg - en podd som äger", där vi fick tala med Björn om GEN-PEP:s arbete och vikten av fysisk aktivitet. I avsnittet hör vi även några av skolans Trivselledare tala om arbetet med att aktivera barnen på rasterna. Lyssna på avsnittet här!

Sverige är i dag ett av Europas mest stillasittande länder och andelen barn som når den rekommenderade mängden fysisk aktivitet, en timme per dag, är liten. Svenska fyraåringar sitter stilla nästan hälften av sin vakna tid och endast var åttonde 13-åring rör på sig tillräckligt mycket varje dag. När det kommer till kosten äter skrämmande 75 procent av svenska barn mindre än det av WHO rekommenderade intaget på 400 gram frukt och grönt/dag. Svenska barns näringsintag utgörs till hela 22 procent av olika former av socker, mer än dubbelt så mycket som rekommenderat intag på 10 procent enligt WHO.